Keuzes die we hebben gemaakt om het bovenstaande te realiseren
Rekenen
Voor de dagelijkse rekenlessen maken we gebruik van de methode Wereld in Getallen (5). We gebruiken de papieren versie van de methode. We leren de kinderen aan om de verschillende denkstappen op te schrijven zodat het werkgeheugen niet vol loopt. Daarnaast ondersteunt werken op papier het gebruiken van verschillende strategieën.
Taalbeschouwing en Spelling
We werken met de methode STAAL Spelling. Deze methode werkt vanuit klank en maakt daarbij gebruik van verschillende spelling categoriën die de kinderen ondersteunen bij het op de juiste manier schrijven van woorden.
IPC (International Primary Curriculum) & Burgerschapsvorming
Met IPC werken we op een thematische wijze aan wereld oriënterende en creatieve vakken en burgerschapsvorming. De leerlijnen 'mondelinge taal' en 'stellen' worden verweven binnen het thematisch aanbod. Er is naast kennis ook aandacht voor vaardigheden en inzicht. Met IPC ontdekken kinderen hun eigen talenten. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van mensen, dichtbij en ver weg. We realiseren met IPC een hoge betrokkenheid en kritische denkers. We leren kinderen informatie op waarde in te schatten, te presenteren en samen te werken.
Bikkeltraining en Breinhelden
Deze training draagt bij aan een veilige leeromgeving. Kinderen leren om rekening te houden met elkaar, leren zichzelf beter kennen en groeien op het sociale vlak. De bikkeltraining is een methode die kinderen leert om sterk in hun schoenen te staan, zodat ze de hele wereld aan kunnen. Wanneer kinderen hun 'Breinkrachten' leren kennen, ontdekken ze hoe deze ondersteunend kunnen zijn om zelfsturend, creatief en doelgericht te worden. Deze methode helpt kinderen dan ook om beter te concentreren, plannen en zichzelf te reguleren.
Taakspel
Het doel van Taakspel is dat de leraar vanuit het positieve kinderen leert om naar zichzelf en anderen te kijken. Hierdoor ontstaat er een fijne rustige werksfeer en kunnen kinderen en leraar efficiënter en taakgerichter werken. De leraar geeft tijdens het spelen van Taakspel complimenten en negeert ongewenst gedrag. Er ontstaat meer structuur in de klas: de nadruk ligt op het gewenste gedrag en de kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
Vieringen
We vinden expressie en jezelf presenteren van toegevoegde waarde, omdat dit een andere dimensie geeft aan het onderwijs. We vinden het belangrijk dat de eigenwaarde van kinderen groeit. We zingen en dansen, presenteren, ontmoeten, hebben lol samen, werken samen, krijgen de ruimte om onszelf te laten zien & horen en bovenal, we krijgen waardering en zijn trots op elkaar.
BVL (Brabants VeiligheidsLabel)
We vinden een veilige omgeving in en om de school van belang. Ook willen we de kinderen voorbereiden op de praktijk en willen we jullie als ouder daarin betrekken. Elk jaar zijn er vaste momenten waarop er extra aandacht is voor de verkeerseducatie, zodat kinderen goed voorbereid het verkeer in gaan.
Als school zijn we een BVL-school. Mede daardoor is het mogelijk om 1 keer per 2 jaar ‘Streetwise’ op school te laten komen. Een programma dat gericht is om kinderen wijzer te maken in praktijksituaties in het verkeer. Naast deze ‘Streetwise’ praktijkdag we verkeerslessen aan de kinderen van groep 1 t/m 8 met behulp van Streetwise digitaal. De kinderen uit groep 7 doen verkeersexamen. Dit examen bestaat uit een theoretisch deel en een praktisch deel. Groep 7 krijgt ook verkeerslessen via de verkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland. Daarnaast wordt voor alle groepen (waar mogelijk) de koppeling gemaakt binnen de thema's.